De laatste week in Glasgow.. en morgen alweer thuis!

Zo, de laatste week hier in Glasgow is alweer om. De tijd vliegt, de tijd gaat echt snel en het besef dat het hoofdstuk Glasgow morgen eindigt is nog niet aangekomen. Al besef ik me wel steeds meer dat tijd eigenlijk het enige is dat we nooit terug kunnen draaien, en gelukkig heb ik toch mooi herinneringen en ervaringen hier opgedaan, de laatste week, waarover deze blog gaat, is hier bewijs van.

Klimmen
Ik ben nooit een echte fan geweest van klimmen, vooral omdat ik het niet zo op hoogtes heb. Toch besloot ik vorige week om eens mee te gaan om te zien waarom Daan er altijd zo fanatiek over bezig is. Het grappige van de klimhal waar wij heen gingen is ook dat deze in een Kerk gebouwd is. Eigenlijk wel logisch vanwege het hoge dak en de dalende bezoekersaantallen van gewone kerkdiensten. In dat opzicht heb ik wel respect voor de Schotten dat ze innovatief blijven en in plaats van alles te slopen er gewoon iets anders van maken (bar, collegezaal of zelfs klimhal). Daan moest me eerst leren wat er nu allemaal de bedoeling was met die touwen en het harnas maar al snel had ik dat gelukkig onder de knie en mocht ik gaan klimmen. Dat ging aardig goed en ik ben er geen een keer vanaf gevallen. Waarschijnlijk ook omdat ik me steeds beter (lees krampachtiger) vast ging houden wanneer ik hoger kwam. Maar naar een paar keer ging het steeds beter. Moeilijker vond ik het wanneer Daan ging klimmen en om dat qua touw bij te houden, maar dat kwam volgensmij gewoon omdat hij zo snel ging. Deze week zijn we nog een keer gaan klimmen en dat ging ook wel aardig, al was Hegge (Noorweegse die ook wat van klimmen af weet) wel een slavendrijfster en ik ben iets te vaak op en neer gegaan. Dat merkte ik alleen pas de volgende dag.

Retroparty
Ook haddden we een Retroparty georganiseerd waar alleen 80s en 90s muziek gedraaid zou worden. Na mijn muziekbestanden eens doorgespit te hebben kwam ik al snel met oude klassiekers van Aqua, Abba, Vengaboys, Tobox, Kiss, Ozone, Chillen in een bubbelbad en ga zo maar door. Qua muziek was de avond dus zeker geslaagd. Alleen wat is een retroavond zonder dress code?! Juist het was de bedoeling dat was, zoals het op het facebook event stond, gekleed gingen in 80s en 90s stijl. Dit betekende dat sommige speciaal hiervoor gingen shoppen terwijl anderen gewoon de huisgenoten om kleding vroegen. Bepaalde Schotten lopen er namelijk nog steeds bij zoals de 90s, vooral degene in trainingsbroek en vest. Ikzelf was in een flauwe bui aangezien er niet een eeuw gespecificeerd stond. Vandaar dat ik besloot om als keizer Timaeus op te treden uit de jaren 90 naar Christus. Mijn grapje was wel geslaagd en de meesten vonden het wel grappig. De rest van de avond heb ik ook weer met Zena gediscusseerd over het feit dat Romeinen natuurlijk beter zijn dan Grieken. Uiteindelijk zijn we maar tot een wapenstilstand gekomen (de Griekse manier van handelen) door overeen te komen dat elk wel op iets beter was. Verder werd ik, zoals op de foto’s te zien is, op handen en voeten gedragen en kwam ik niets te kort door mijn persoonlijke bedienden die avond. Lang leve die goede oude tijd met slaven en vrouwen die nog naar het gezag van de pater familias luisterde. 😛

Isle of Arran
Het was de bedoeling dat ik nog een keer naar het eiland Arran ging en daarom ben ik met Daan, Zsofia, Zsusanna en David deze zaterdag gegaan. We hebben vrijwel alles van het eiland gezien, dat volgens de boekjes Schotland in het miniatuur is. De ferry naar het eiland vond ik ook wel grappig, de wind waaide zo hard dat je amper op de boeg kon staan. Eenmaal op het eiland zijn we met de bus naar de distilleerderij gegaan, die volgens David de beste whiskey van Schotland maakte (en echte whiskey komt natuurlijk alleen uit Schotland). Daarna hebben we nog gezien hoe echte Schotse kaas gemaakt word, terwijl de Nederlandse veel beter smaakt, en hebben we nog gezien hoe zeep gemaakt wordt. Daarna nog even naar het kasteeltje gelopen al werkte het weer niet echt mee. Het was erg regenachtig en net iets te Schots voor mijn smaak. Desondanks was het een leuke dag, al waren het deze keer meer de mensen dan de tocht zelf de het leuk maakte.

Afscheid
Het vervelende van Glasgow verlaten is nog wel het afscheid nemen van iedereen. In tegenstelling tot wanneer ik Nederland verliet is het niet zeker of ik de mensen waar ik nu gedag tegen zeg nog ooit terug zie. Dat heeft toch een raar gevoel, al hebben we met de meeste afgesproken dat er een reünie komt. Inmiddels hebben we een laatste pubnight gehad, een laatste avond uit in de Viper, een laatste avondmaal en een laatste lunch in de bibliotheek. Ik heb geschreven in het boekje van Elke en de Schotse vlag van Arjen getekend. Allemaal tekenen dat het toch echt tot een einde komt. Vandaag heb ik nog een laatste rondje over de campus gelopen, ben ik nog even naar Kelvingrove Museum gegaan om mijn kleingeld te dumpen en heb ik voor de laatste keer in het zwembad gezwommen. Daarnaast mijn kamer gepoetst en alle spullen ingepakt. De kamer is nu leeg van mijn spullen en ziet er precies, ofja wel wat schoner, uit dan toen ik hier aankwam, bijna 5 maanden geleden. En toch blijft het een beetje een raar gevoel…

Zo dat was het dan, het avontuur ten einde, net als mijn blogs. Voortaan is alles weer in real-life te volgen. Bedankt voor het lezen en mijn laatste gunst als ik terug ben: vraag niet hoe was het in Glasgow? Een vraag als die is niet te beantwoorden. In vijf maanden is zoveel gebeurd dat ik alleen maar “Alles” kan antwoorden op die vraag. Glasgow was alles.

4 comments

Skip to comment form

1. Heejjjjj die Tim!

Fijn dat jij er ook weer bent… mijn reis zit er ook alweer op!
    Ik snap wat je bedoelt met “vraag niet hoe het was”… het is gevoel, herinnering en niet altijd in woorden uit te drukken!
    Dit is nog maar een begin van het reisvirus waarmee je besmet bent… er zullen nog veel ondernemende reizen voor jou gaan volgen in de loop van de jaren, daar ben ik van overtuigd!!

Nog succes met je laatste scriptie en fijne vakantie daarna!!
    Gert

• Bram on 26 mei 2011 at 09:50

hehe, dan zullen we niks vragen en gewoon geen interesse tonen:P Ik zie je morgen wel timmetje bij liesbeth. Dan merken we wel hoe erg je de nacho’s en ons gemist hebt de afgelopen tijd (it better be very very very much)

• Puk on 26 mei 2011 at 08:33

Pff wat is het snel gegaan! Maar heel fijn dat je het zo super goed naar je zin hebt gehad! Ik zal het straks zeker ook fijn vinden om weer naar huis te gaan, maar het is zo jammer dat dit dan voor altijd voorbij is..

En heb je nu vakantie eigenlijk of moet je nog dingen doen voor in Nijmegen?

Heeeele goede reis morgen en we zien elkaar dan over een paar weekjes in Horst!

xx

1. Ik moet nog mijn Bachelorscriptie afschrijven, dus daar ben ik nog even mee bezig. Maar als ik dat af heb dan heb ik vakantie. 😉

Comments have been disabled.