Laatste bezoek, Little Roadtrip en Bachelorscriptie

Zo, weer een aantal weken voorbij, net als mijn tentamens. Alle verplichte zaken in Glasgow zijn inmiddels afgelopen en met nog een weekje te gaan begin ik toch met andere ogen naar Glasgow te kijken, om toch alles extra goed te onthouden. Maar behalve de tentamens is er ook weer vanalles gebeurd en daarvoor deze blog, om jullie, mijn trouwe fans, daarover te informeren.

Laatste bezoek
Na mijn tentamen Classical Civilisation zou Laurien in de avond op bezoek komen. Op de dag dat ze zou vertrekken kreeg ik nog een smsje van haar: “Ik sta op het verkeerde vliegveld, weet niet of ik het ga halen”. Het bleek dat ze in Düsseldorf stond en niet in Weeze, de TomTom had haar moeder toch in de steek gelaten. Gelukkig was ze ruim op tijd waardoor ze het vliegtuig in Weeze nog kon halen om zo toch nog naar Glasgow te komen. Dat was een hele opluchting. Na wat problemen op het station om elkaar te vinden begon de toch naar mijn flat, met de ‘schattige’ subway. We zijn daarna maar snel gaan uit eten in Ketchup om vervolgens naar Oran More (bar in kerk) te gaan.

De volgende dag besloten we om naar Ardlui te gaan, de plek waar ik de West Highland Way was geëindigd, om een van de mooste stukken te lopen. Het weer was prachtig en zelfs het uitzicht vanaf de trein was de moeite waard. Toen we eenmaal in Ardlui waren zijn we met de ferry naar de overkant gevaren. De route, die ik herinnerde als regenachtig met grote watervallen waar je amper overheen kon komen, was veranderd in een prachtige groene omgeving met kleine stroompjes water. We hebben nog gezellig aan Loch Lomond gezeten en na 2,5 uur zagen we weer wat van de bewoonde wereld waar we hebben geluncht. Opvallend was dat ik deze keer ook aardig wat mensen tegen kwam terwijl we de maand ervoor niemand tegen zijn gekomen. Het goede weer had dus duidelijk invloed aangezien zelfs oude oma’s met kinderwagens een gedeelte van de route liepen. Na wat uitgerust te hebben zijn we terug gelopen en hebben we nog gegeten in Ardlui en zijn we met de trein weer terug gegaan.

De tweede en laatste dag was het tijd voor mijn geperfectioneerde Glasgow-tour. Om de Schotse ervaring helemaal compleet te maken werkte het weer ook nog mee door de vele regenbuien en windvlagen. Kelvingrove Art Gallery en Museum en de universiteit stonden als eerste op het programma, waarna we nog naar de stad en de kathedraal zijn gegaan. In de middag heb ik nog een echte Schotse vlag kunnen bemachtigen en Laurien nog wat cadeaus voor thuis. In de avond zijn we naar de Dram geweest, dat is een pub waar ze live Schotse muziek spelen. Helaas konden de andere internationale studenten niet komen, die hadden ook nog tentamens, maar het was toch een geslaagde avond. De dag erna was het helaas al weer tijd om afscheid te nemen en daarna kon ik verder met leren voor mijn laatste tentamen, Schotse Geschiedenis.

Little Roadtrip
Meteen de dag na mijn tentamen Schotse Geschiedenis, dat wel redelijk ging, ging ik met vier andere studenten (Daan, Elke, Anoek, Carmen) op een kleine roadtrip die ik had georganiseerd. We hadden een auto gehuurd en zouden naar Dumfries, Carlisle, Vindolanda, Newcastle, Holy Island en Berwick gaan.

We moesten de eerste dag al vroeg opstaan want we zouden de auto om 8:30 ophalen bij Easycars. Ze waren echter niet zo easy te bereiken en daarom hadden we een half uur ingepland om erheen te lopen. Daan had zich hier echter uit weten te praten omdat hij nogal een stukje van het centrum af woont en daardoor ons had overtuigd dat wij hem ook wel konden ophalen. Oftewel wij moesten na het afscheidsfeestje van Martin vroeg op terwijl hij nog lekker in bed kon leggen. De auto die we kregen was een Ford Focus, eentje die gloednieuw eruit zag. We vroegen ons wel een beetje af wie nou zo’n auto meegeeft aan een stel studenten. Gelukkig voor mijzelf hadden we ook een Garmin meebesteld voor de route, helaas duurde het 20 min voordat hij werkte. Toen konden we, na Daan opgehaald te hebben, toch eindelijk op pad.

Onze eerste stop was in Dumfries, een van de zuidelijkste plaatsen in Schotland. We hebben daar naast de rivier gelopen en geluncht. Daarna zijn we door het centrum gelopen waar we de kerk hebben gezien waar Robert de Bruce zijn concurrent voor de troon vermoorde en vervolgens nog de kerk waar Robert Burns (de beroemde dichter) is gegraven. In deze laatste kerk waren een aantal vrijwilligers die ons de hele kerk lieten zien en ons alles vertelde wat we wilde weten. Het was daardoor erg interessant en gaf weer blijk van de vriendelijkheid van de Schotten.

De tweede stop werd niet veel later gemaakt in Carlisle. Hier stond nog een prachtige burcht uit de 15e eeuw, waar Queen Mary of the Scots nog gevangen had gezeten. Er waren verschillende zalen in het kasteel en zelfs een bed, waar we dus ook even in hebben gelegen. Ook hebben we nog in een echte Engelse pub deze avond gegeten. Het bleek al snel dat net als in de Schotse pubs je hier ook veel voor weinig geld krijgt. In de avond moesten nog een stukje terug rijden na ons motel. Eenmaal aangekomen moest iedereen toch eens goed kijken, want ja ik had een truckers motel geboekt. Ik was zelf toch even bezorgd omdat de buitenkant er nogal apart uitzag, maar eenmaal binnen zag alles er goed uit en we hebben er heerlijk geslapen.

De volgende dag was ons eerste doel ontbijt regelen en het tweede het Roman Army Museum, Vindolanda en Hadrians Wall. Deze dag had ik zelf ingepland als geheel Romeins. In het Museum werd er op een leuke manier vanalles uitgelegd en ook was er een 3D-film over de muur en de forten die erbij lagen. Mooi om te zien en zover ik het kon beoordelen ook nog historisch correct. Na het museum zijn we nog naar Hadrians Wall gelopen en hebben we van het uitzicht genoten. Daarna was het dan toch tijd om naar het, voor mij, beruchte Vindolanda te gaan. Herhaaldelijk was deze plek in mijn hoorcolleges aan bod gekomen omdat het de plek was waar we documenten van de normale kampbewoners hebben gevonden. In vroegere tijden stuurde men namelijk briefjes van hout naar elkaar, in Vindolanda zijn deze bewaard gebleven. Op de manier is het de enige bron die we hebben over het sociale leven van de Romeinen aangezien de briefjes over verjaardagen, sokken en voorraden gaan. Toen we in Vindolanda kwamen waren de opgravingen ook nog steeds bezig, dat zal ook nog wel 150 jaar duren. De resten van het fort, de huizen waren interessant om te zien. Net als het museum dat er bij lag waar de documenten worden bewaard en het ‘dagelijkse leven’ wordt verbeeld. Na deze dag in het verleden was het weer tijd om terug te gaan naar het heden, we gingen naar Newcastle.

In Newcastle zijn we lekker gaan eten bij een Italiaan, Mama Mia, waar zelfs Gordon Ramsay was geweest. Daarna zijn we nog naar een pub gegaan maar om echt uit te gaan, daar hadden we geen energie meer voor. De dag erna hebben we lekker uitgeslapen en maakte ik een echt Schots ontbijt, eieren met bacon en champignons. De rest van de dag was gereserveerd van Newcatsle waar we het kasteel, de kathedraal, het concertgebouw, de beroemde bruggen de universiteit met museum en The Angel of the North hebben gezien. Vooral de laatste was indrukwekkend om te zien al verpeste het geluid van de snelwegen ernaast wel een beetje de sfeer. In de avond zijn we, na gegeten te hebben in ons hostel, traditioneel getrouw naar een pub gegaan. Deze keer was het geen normale pub maar een met draaiende hoofden en een klok die achteruit liep. Beetje creepy dus. Nog creepyer was toen we uit de pub liepen we een bebloed basketbalpetje vonden. Al snel zagen we ook de jongen die ernaast zat met een bebloed hoofd en een kapotte wenkbrauw. Het bloeden was al half gestopt maar we hebben toch maar de politie/ziekenwagen gebeld die hem even later kwam ophalen. We konden er namelijk niets mee doen en de blik van het ambulance personeel zei genoeg. Dit gebeurde vaker. Eenmaal terug in ons hostel bleek de dag nog niet afgelopen te zijn. Er lag een Schot met hele erge zweetvoeten op onze kamer, zo erg dat we de deur de hele nacht open hebben gelaten om wat te kunnen luchten.

De laatste dag zijn we ook alweer vroeg opgestaan om de hele weg terug naar Glasgow te rijden. Holy Island, een eiland dat alleen tijdens eb te bereiken is, was onze eerste bestemming. Toen we daar eenmaal op waren bleek dat we alweer terug moesten want anders konden we voor 6 uur niet meer weg. Dus na een aantal foto’s en wat rust zijn we doorgereden naar het middeleeuws uitziende Berwick dat de Noordelijkse Engelse plaats is. Vandaar dat het tientallen keren van hand is verwisseld tussen Engeland en Schotland. Hier had Elke de leiding en na een mooi rondje gelopen te hebben zijn we weer richtig Glasgow gegaan waarna onze reis ten einde was.

Bachelorscriptie
Behalve alle leuke dingen was het na onze roadtrip ook weer tijd om verder te gaan met mijn Bachelorscriptie. Gelukkig had ik positief commentaar gekregen op mijn eerste deel (debat en mijn plek erin) en kon ik verder met het deel Glasgow. Dit schiet ook al aardig op en de informatie die ik nodig had heb ik nu ook verzameld. Mede dankzij de behulpzame dr. Ferguson hier in Glasgow waar ik met al mijn vragen en problemen terecht kan. Ik kan vooralsnog zeggen dat Glasgow een goede en interessante stad is om te onderzoeken op gebied van de vruchtbaarheidsdaling, alleen vaste conclusies heb ik nog niet.

Zo dat was het weer, waarschijnlijk mijn eenerlaaste blog vanuit Glasgow. In de volgende nog de laatste week van ploeteren aan mijn scriptie, wat over het klimmen, Phase 10, het tripje naar het eiland Arran en mijn afscheid van Glasgow. 😉

2 comments

• Puk on 21 mei 2011 at 21:20

Timmerd!

Geniet nog van de laatste daagjes daar en succes met je scriptie! Over een maadje zien we elkaar weer in Horst! Is mijn kaartje trouwens nog aangekomen?

xx

• Renee on 20 mei 2011 at 15:33

Leuk joh zo’n trip!!! Zo zie je nog eens wat van het land;). Geniet er nog maar lekker van! succes met je scriptie!

liefs, Renee

Comments have been disabled.